Zuid-Afrika

Krugerpark en Kaap de Goede Hoop

Reisverslag: Ina Kuipers
Foto's: Herman Hoekstra

Wie geluk heeft ziet tijdens een gamedrive door het Krugerpark in één dag de big five: leeuw, olifant, nijlpaard, buffel en luipaard. Bij Kaap de Goede Hoop komen de Indische en Atlantische Oceaan samen. Hier vind je kolonies Jan van Genten en pinguïns. In de omgeving van Kaapstad bepaalt de Tafelberg het beeld.

We vliegen in december van de winter naar de zomer. Een bijzondere ervaring. Het is al 24 graden als we ‘s ochtends om 11.00 uur landen in Johannesburg. Hans, onze reisleider voor de komende vier weken, wacht ons al op. We maken nader kennis met de overige 11 groepsleden. De komende weken zullen we intensief met elkaar optrekken. We stappen meteen in de truck voor een urenlange rit naar het Krugerpark, waar we overnachten.

Langzaam zien we het landschap veranderen. Het eerste deel is vrij vlak en we zien kilometerslange maïsvelden. Het heeft de afgelopen weken veel geregend, dus de natuur is mooi groen. Er staan prachtige bloemen langs de kant van de weg. De temperatuur loopt in de loop van de dag op naar de 30 graden.

Verrukt zijn we wanneer we de eerste olifant zien. Fototoestellen komen te voorschijn en er wordt naar hartelust gefotografeerd. Tijdens de reis naar het Krugerpark zien we ook nog giraffen, impala’s, neushoorns en wrattenzwijnen.

Omdat we te laat aankomen bij het Krugerpark, dit sluit om 18.30 uur, kamperen we de eerste nacht net buiten het park.

We zetten in het donker snel de tentjes op. Er worden geen scheerlijnen en haringen gebruikt, maar met flexibele stokken vormen we een soort iglo. Met haken hangen we vervolgens de tent aan de stokken. Het blijkt een zeer snelle methode, de tent staat binnen vijf minuten. Gelukkig zit er wel een muskietennet voor, want we zitten in malariagebied. Moe maar voldaan duiken we na een heerlijke maaltijd in onze tent.

Krugerpark

We hebben geluk en zien in één dag de big five

De volgende dag staan we vroeg op. Het is kwart over vier en nog donker. We krijgen een quick breakfast, een soort keiharde brokken beschuit met een kop koffie of thee. Al snel noemen we het hondenbrokken, maar het de vult maag wel.

Het is lastig inpakken in het donker en we moeten de handigheid van het afbreken en inpakken van de tent nog krijgen.

Tijdens de gamedrive zien we weer veel wild en het is een druk geklik van fototoestellen. We weten van geen ophouden en maken tientallen foto’s. De truck stopt en we turen door het struikgewas. En ja hoor, we houden onze adem in wanneer we een luipaard ontdekken. Hij zit wel verscholen en we kunnen helaas geen close up’s maken, maar toch, we hebben er één gezien. Dit is erg bijzonder en komt niet elke reis voor.

Wat hebben wij een geluk vandaag. We zien in één dag de zogenaamde big five: leeuw, olifant, nijlpaard, buffel en luipaard.

Na de vroege ochtendexcursie krijgen we een uitgebreid ontbijt met een gebakken eitje, brood, tomaat, kaas en muesli. Het smaakt voortreffelijk, we hebben allemaal reuze trek.

Het wordt een lange reisdag en we trekken verder het Krugerpark in. Het is indrukwekkend om steeds weer groot wild tegen te komen. Tinus, onze chauffeur, moet elke keer stoppen, want we willen bijna alles op de foto zetten. Het is bijna lachwekkend hoe we over elkaar heen duikelen om een gunstig plekje te bemachtigen aan het raam van de truck. We mogen helaas niet naar buiten en alles moet dus vanuit het raam worden gefotografeerd. Maar met grote lenzen komen we een heel eind.

Tegen de avond bereiken we onze volgende kampsite. We zetten de tent snel op en komen met een heerlijk koel biertje bij van alle indrukken. Het is avond, maar nog steeds rond de 25 graden, een heerlijke temperatuur. We denken even aan Nederland, daar is het winter en koud.

Vanavond gaan we een nacht-gamedrive maken. In een open truck rijden we met een plaatselijke gids door het Krugerpark. Turend in het donker gaan we op zoek naar wild. We gaan vooral voor de leeuwen. We stuiten de eerste uren alleen op olifanten, zebra’s, giraffen, uilen, katten, stekelvarkens en tientallen impala’s.

Maar na een paar uur rijden en spotten in het donker wordt onze wens eindelijk vervuld. Vlak voor onze ogen komt een leeuwin aanlopen met een zebrajong in haar bek. Het is ongelofelijk, we staan op ongeveer 10 meter afstand. Grote lampen schijnen op de leeuwin en haar prooi. Ze kijkt ons aan en is buiten adem. Bloedsporen zitten op haar bek. Hijgend ligt ze bij te komen van de jacht.

Plotseling zien we twee paar glinsterende ogen in het donker. Hyena’s liggen op de loer. We horen het gehuil en kijken vol ontzag naar de leeuwin. Zou ze haar prooi behouden? Ineens springt ze op en verjaagt een hyena. Het is een adembenemend schouwspel. Ondanks het donker proberen we toch foto’s te maken in het schijnsel van de lampen. De leeuwin blijft onverstoorbaar haar buit bewaken en trekt zich niets aan van het geklik.

Het is al bijna twaalf uur als we terug rijden naar onze kampsite. We nemen nog iets te drinken en ploffen daarna uitgeput op onze slaapmatjes. Het was weer een ongelofelijke indrukwekkende dag.

We staan alweer vroeg op. Uitslapen is er deze vakantie niet bij. Kwart voor zeven ontbijt, dus zes uur op, want eerst even douchen, tent afbreken en rugzakken inpakken. We krijgen al routine en weten de weg blindelings te vinden. We zijn drie dagen onderweg maar het lijkt weken, zoveel hebben we gezien en gedaan.

Vandaag steken we de grens over naar Zimbabwe en reizen de komende weken door Zimbabwe, Botswana en Namibië. De laatste dagen brengen we weer door in Zuid-Afrika.

Kaap de Goede Hoop en Kaapstad

De kolonie Jan van Genten lijkt een gigantische mierenhoop

Terug in Zuid-Afrika rijden we richting Oranjerivier. Dit is de natuurlijke grens tussen Namibië en Zuid-Afrika. In de namiddag komen we aan. Een prachtige kampsite en eindelijk weer eens gras. Heerlijk na al dat zand. De kampsite ligt aan de Oranjerivier en het uitzicht is geweldig.

Natuurlijk gaan we een kanotocht maken. We proberen elkaar uit de kano te duwen en lachen heel wat af. ‘s Avonds wordt er een heerlijk buffet voor ons klaargemaakt. Door de zware inspanningen van vandaag kruipen we allemaal vroeg in onze tent en vallen als een blok in slaap.

Het landschap verandert van vlak in bergachtig. Helaas is het een beetje miezerig weer vandaag. We hebben de tenten dan ook nat moeten inpakken.

We komen langs een kolonie Jan van Genten. Het lijkt een gigantische mierenhoop. In 1912 zijn twee Jan van Genten hier gaan broeden, de kolonie is nu uitgebreid tot 7.500 vogels. Het is broedseizoen, dus zijn er erg veel jonge vogels. Een fantastisch gezicht. Onze kampsite ligt deze keer op het strand aan de Atlantische kust. De ruisende golven geven een rustgevend gevoel.

In Simons Town bezoeken we een pinguïnkolonie. De pinguïns zijn mensen gewend en we kunnen ze tot zeer dichtbij benaderen. Daarna rijden we richting Kaap de Goede Hoop. Het weer is gelukkig opgeknapt en de uitzichten vanaf de Kaap zijn schitterend. Er zijn wandelpaden aangelegd en de vegetatie is hier erg bijzonder. Sommige struiken en planten komen nergens anders voor.

Bij Kaap de Goede Hoop komen de Indische en Atlantische Oceaan samen. We dalen af naar een klein strandje. Het is te gevaarlijk om hier te zwemmen, de stroming is te sterk. We klimmen weer om hoog en nemen de laatste foto’s van dit bijzondere natuurgebied.

We rijden richting Kaapstad en al snel zien we de enorme Tafelberg, die zo beeldbepalend voor Kaapstad en omgeving is. In Kaapstad verblijven we de laatste dagen in een hotel. Het is een enorme overgang van de rustige natuur naar deze drukke maar mooie stad. Er is zoveel te doen dat we keuzes moeten maken, want onze tijd hier is beperkt. We kunnen niet naar Robbeneiland en voor het beklimmen van de Tafelberg is ook geen tijd.

Wel bezoeken we het Waterfront, een gigantisch winkelcomplex met veel souvenirwinkels en andere toeristische attracties. Vooral het aquarium met zijn grote verscheidenheid aan vissen is geweldig. Er zijn veel restaurantjes en het eten smaakt hier voortreffelijk.

De laatste ochtend in Kaapstad gaan we met de kabelbaan naar de Tafelberg. Het is helaas bewolkt, maar af en toe trekt het open en zien we de enorme stad in het dal liggen. Een fantastisch uitzicht. We hadden liever de 1000 meter hoge berg beklommen, maar om tijd te sparen was dit een mooi alternatief. Bij terugkomst in ons hotel staat een busje te wachten om ons naar het vliegveld te brengen. Het einde van de reis is in zicht en vol weemoed nemen we afscheid van dit prachtige land.

Ina Kuipers en Herman Hoekstra bezoeken tijdens deze reis ook: Zimbabwe, Botswana en Namibië.