Rondreis Zimbabwe

Matobo, Zambezi en Victoria watervallen

Reisverslag: Ina Kuipers
Foto's: Herman Hoekstra

Sommige dorpjes in de Matoboheuvels zijn zo klein dat er maar één familie woont. Bijzonder zijn de rotstekeningen van de Bosjesmannen. Via de Victoria watervallen kletteren honderdduizenden liters water van de Zambezi river naar beneden. In de omgeving kun je raften, ballonvaren, wandeltochten maken of op de rug van een olifant op safari.

Na drie dagen trekken door het Krugerpark in Zuid-Afrika staan we aan de grens met Zimbabwe. Veel omslachtige formaliteiten en formuliertjes invullen. We worden van het ene naar het andere loket gestuurd, maar na veel gedoe en met de benodigde stempels mogen we dan eindelijk de grens over.

We rijden over goede gravelwegen waar geen eind aan lijkt te komen. Bij een grote Baobab stoppen we voor de lunch. Michael, onze kok, tovert weer een heerlijke maaltijd te voorschijn. We smullen er goed van. Tegen de avond komen we aan in Bulawayo, een prachtige kampsite.

Matoboheuvels

In het dorpje woont maar één familie

Het is vandaag helaas slecht weer. Het regent en we zijn op weg naar de Matobo-heuvels.

Hier ligt Cecil Rodes begraven. Hij vond dit de mooiste plek ter wereld en wenste hier begraven te worden. Het is inderdaad een prachtige omgeving, maar het uitzicht is door de stromende regen beperkt. We kunnen geen foto’s maken en moeten de herinneringen in ons geheugen opslaan.

We snellen terug naar de truck, daar zitten we redelijk droog. Redelijk, want door de gaten en kieren komen kleine stroompjes regenwater naar binnen sijpelen. Onze chauffeur, een lokale gids, stuurt met één hand en met de andere houdt hij een gat dicht. Hij houdt van scheuren en we zijn blij dat we er zonder kleerscheuren van afkomen. Gelukkig klaart het na een paar uur regenen op en verandert de lucht weer in stralend blauw.

Tijdens de lunch in de buitenlucht zien we tientallen prachtige gekleurde salamanders. Ze pikken de restjes van ons voedsel en zijn totaal niet schuw. De natuur is hier adembenemend mooi.

We bezoeken ook nog een klein dorpje dat bestaat uit een paar hutjes. Er woont één familie, het dorpje is dus piepklein. De ouders zijn aan het werk en we worden begroet door de kinderen. We delen ansichtkaarten van Nederland en ballonnen uit aan de kinderen.

Erg leuk om na dagen natuur en dieren weer eens met mensen in contact te komen. We zijn verbaasd over hoe primitief hier geleefd wordt. Wat hebben wij dan een luxe in Nederland.

Victoria Falls

Honderdduizenden liters water kletteren naar beneden

Met een deel van de groep nemen we de trein naar de Victoria Falls. De rest van de groep reist met de truck. Wij hopen zo een dagdeel sneller op de plaats van bestemming te zijn, zodat we in Victoria Falls meer tijd hebben.

Maar helaas, we hebben pech. De trein heeft vier uur vertraging in verband met sein- en wisselproblemen. Dus weg is onze tijdwinst.

Tegen de middag komen we in Victoria Falls aan. Door de spanningen tussen de blanke boeren en het bewind van Mugabe zijn er bijzonder weinig toeristen. Op de plaatselijke toeristenmarkt zijn wij zo’n beetje de enigen. Het doet erg triest aan. Honderden souvenirs staan vergeefs op kopers te wachten.

De belangrijkste attractie hier zijn de Victoria watervallen. Victoria Falls is één groot toeristisch oord en er is van alles te doen, zoals olifantensafari, raften, ballonvaren, helikoptervlucht en bungee-jumpen.

‘s Avonds maken we met een boot een cruise op de Zambezirivier. We rijden eerst met de truck naar Zambia en krijgen dus weer een stempel in ons paspoort. Hier stappen we aan boord. Er is een bar en er wordt een heerlijk buffet klaargemaakt met allerlei lekkere hapjes. Het is prachtig weer en de zon gaat langzaam onder.

We zien verschillende nijlpaarden in het water, een bijzonder gezicht. Soms sperren ze hun grote bekken open en laten een oorverdovend lawaai horen. Nijlpaarden zijn gevaarlijk en niet de meest vredelievende dieren. Je kunt maar beter uit de buurt blijven. Wij zijn veilig aan boord. Er is een combo aanwezig en de muziek, de drank en het vakantiegevoel maakt dat we in een polonaise al swingend en zingend ronddansen. We hebben een reuze lol met elkaar.

Vroeg in de ochtend worden we door een busje opgepikt om een olifantensafari te gaan maken. We zijn met z’n tweeën, de rest van de groep gaat raften. Wij vonden dit iets veiliger en rustiger.

Vanaf een platform stappen we op een grote olifant, waarop al een begeleider zit. Ik kan de oren van de olifant aanraken en z’n slurf besnuffelt m’n lichaam. Dit is wel een hele bijzondere ervaring. Langzaam komt de olifant in beweging en begint aan z’n ochtendwandeling.

Helaas zien we tijdens de wandeling niet veel wild maar de natuur is prachtig. Na een anderhalf uur durende wandeling komen we bij het eindpunt aan. Hier staat een uitgebreid ontbijt voor ons klaar. We vallen hongerig aan, het smaakt voortreffelijk.

De rest van de groep die is gaan raften maakt deze ochtend een spectaculaire tocht op de Zambezirivier. De verhalen en de video die we ‘s avonds in een bar zien zijn behoorlijk spannend.

Op sommige punten is het water ontzettend wild en het is ongelofelijk dat de boot niet omslaat. Het is erg zwaar en samenwerking is belangrijk. De groep heeft het erg goed gedaan en is niet omgeslagen. Wel zijn er twee uit de boot gevallen, maar ondanks dit is iedereen dolenthousiast.

Na dit vertoon gaan we heerlijk uit eten met de groep. We genieten van een dans- en muziekgroep en van de voortreffelijke gerechten. Door alle inspanningen en indrukken van deze dag zijn we allemaal erg moe en vallen als een blok in onze tenten in slaap.

Vanochtend gaan we in een luchtballon van de zonsopgang boven de Victoria Falls genieten. Het is alweer erg vroeg, om vier uur moeten we al uit de veren.

De ballon wordt langs een kabel ongeveer 20 meter omhoog getrokken en blijft dan vlakbij de Victoria Falls hangen, zodat je een prachtig uitzicht hebt.

De excursie heet “Sunrise balloon trip” maar we krijgen weinig zon te zien. Maar ondanks de bewolking is het de moeite waard. In de ballon krijgen we koffie en broodjes.

De nevel van de Victoria Falls schiet metershoog de lucht in, het is een prachtig gezicht. We blijven een kwartier hangen en dalen dan weer langzaam af.

We hebben vanochtend de Victoria Falls van boven gezien en nu gaan we de Falls van dichtbij bekijken. Het is erg nevelig en we moeten met een regenjas het fototoestel droog zien te houden.

Het watergeweld is enorm; honderdduizenden liters water kletteren in korte tijd naar beneden. Het is een fascinerend gezicht.

We passeren het standbeeld van Livingston. Hij heeft de Victoria Falls ooit ‘ontdekt’ en heeft de watervallen vernoemd naar de Engelse koningin Victoria.

Je kunt hier heerlijk in de omgeving wandelen. Er zijn goed paden aangelegd en je hebt overal uitkijkpunten op de Victoria Falls. Regenbogen in een prachtige kleurschakering ontstaan door de regen en het zonlicht. We genieten volop van dit adembenemende schouwspel. Dit kun je niet fotograferen maar moet je zelf beleven.

Nadat we de laatste souvenirs op de markt hebben gekocht gaan we weer met de truck op pad. Onze volgende bestemming is Botswana. Zimbabwe is een prachtig land met een vriendelijke bevolking. We zullen onze belevenissen in dit land niet snel vergeten.

Ina Kuipers en Herman Hoekstra bezoeken tijdens deze reis ook: Zuid-Afrika, Botswana en Namibië.