Van San Francisco naar Los Angeles

Rondreis natuurparken zuidwesten USA

Reisverslag: Liesbet Keimes
Foto's: Liesbet Keimes

Van San Francisco via Las Vegas naar Los Angeles wordt het ene natuurpark na het andere bezocht: van de machtige sequoia’s in Yosemite Park tot de imposante stenen bogen in Arches National Park. Tijdens de reis door Californië, Nevada, Utah, Wyoming, Colorado en Arizona worden verder bezocht: het zinderende Death Valley, Zion waar de kloven van the Narrows worden doorwaad, Bryce Canyon met zijn kleurige rotsen, Yellowstone met zijn vulkanische verschijnselen, Grand Teton met besneeuwde toppen en meren, Canyonlands en de Grand Canyon, archeologische indianendorpen in Mesa Verde en Joshua Tree National Park.

San Francisco, Californië

De Golden Gate Bridge ligt in dikke mist

De ochtend na aankomst in San Francisco rijden we naar de Golden Gate Bridge. Daar is zo’n dichte mist dat we de brug bijna niet kunnen zien.

We bezoeken Alcatraz, het voormalige gevangeniseiland. We nemen de ‘award winning’ audio tour die zijn award wel verdient. Je wandelt door de celblokken, terwijl via je koptelefoon oud-gevangen en cipiers verhalen vertellen, ook over ontsnappingen.

We maken een wandeling in Chinatown, waar we van de rijkversierde Chinatown Gateway via Grant Avenue (de hoofdstraat) naar Portsmouth Place lopen, waar Chinezen spelletjes zitten te doen.

Nadien wandelen we naar Nob Hill, de hoogste heuvel van de stad. De weg er naartoe gaat steil omhoog. We bezoeken Grace Cathedral, waar een groot labyrint in de vloer is verwerkt.

We bezoeken ook Pier 39, ofwel Fisherman’s Wharf. Met z’n vele souvenirwinkels en restaurants is het een kitscherige, toeristische plaats. Wel leuk zijn de zeeleeuwen op de aanlegsteigers.

Yosemite National Park, Californië

Een beer zit op z'n gemak bessen te eten

Het is een rit van vier uur van San Francisco naar Yosemite, maar wij doen er veel langer over. We stoppen een aantal keren, onder andere om mij te laten oefenen met de automaat. Dat gaat goed; het is makkelijker dan een ‘gewone’ auto.

Op een uur afstand van Yosemite nemen we een drankje in The Iron Door: net als in de film een saloon met houten klapdeurtjes, bierdrinkende venten aan de toog, een jukebox…

We zijn pas om half acht ‘s avonds in Yosemite Park; het wordt al donker. We kopen een America the Beautiful-pas, die een jaar lang toegang geeft tot alle nationale parken in de Verenigde Staten.

Op de camping zetten we meteen de tent op. We stoppen alles dat geurt (shampoo, tandpasta, eten en drinken) in een bear cannister. Dat moet, anders komen er beren op af.

We vertrekken om tien uur voor een scenic drive over Tioga Road. Deze weg is alleen ‘s zomers open (mei tot november). We stoppen bij de Bridal Veil Fall en bij de Tuolomne Grove, waar sequoia’s groeien, gigantische duizenden jaren oude naaldbomen.

Iets verderop staan mensen en auto’s langs de weg. We stoppen en kijken: tussen de bomen zit een beer op z’n gemak bessen te eten.

We stoppen bij Tenaya Lake om te zwemmen en te picknicken. Het is een groot meer, omringd door hoge rotsen.

Tuolomne Meadows is het einde van de route. We maken er een wandeling over de weiden naar de Soda Springs, waar koolzuurhoudend water uit de grond komt. Onderweg zien we een hert en een eland.

Vervolgens gaan we naar Glacier Point, waar je uitkijkt over Yosemite Valley. De zonsondergang is hier bijzonder omdat er een paarse gloed over het landschap schijnt.

De volgende dag maken wij een 34,5 km lange wandeling naar de top van de Half Dome (2,693 meter). Het laatste stuk heeft veel trappen en aan het einde moeten we een zeer steile rots op, waar we tegenop moeten klimmen met behulp van staalkabels.

Er liggen handschoenen, omdat je anders je handen openschuurt. Je moet je optrekken, dus ik voel mijn armen. Bovenaan genieten we van het uitzicht en van de geleverde prestatie.

Op de terugweg moeten we ons langs de kabels naar beneden laten zakken. Gemakkelijker dan omhoog, maar je moet je aandacht er wel bij houden. Nu zijn er ook meer mensen in de kabels, dus we klimmen in file.

Op de terugweg stoppen we voor een frisse duik in de Emerald Pool. Als we weer verder lopen, genieten we van het uitzicht op de Nevada Falls, een mooie waterval waarin je kunt zwemmen, maar daarvoor zijn we te moe en hongerig.

Death Valley, Californië

Het goudkleurige zand is gloeiend heet

We vertrekken al vroeg naar Death Valley. Daar stoppen we in Stovepipe Wells Village om wat informatie te vragen. De thermometer geeft 47°C aan.

Vlakbij liggen de Sand Dunes. Het goudkleurige zand, in halve manen geblazen door de wind, is gloeiend heet. Je kunt hier maar enkele ogenblikken in de volle zon staan en dan alleen met veel water bij de hand.

De weg voert ons langs Devil’s Cornfield, een vlakte met uitpuilende bobbels. Jeroen maakt een korte wandeling door Salt Creek, de habitat van de pupfish (behorend tot de familie van de tandkarpers). Die is echter nergens te zien: de poel is volledig uitgedroogd.

De volgende bezienswaardigheid is Mustard Canyon. Je rijdt hier met de auto tussen mosterdkleurige rotswanden. We stoppen bij Devil’s Golf Course, een immense vlakte met zoutpilaren.

Dan bezoeken we Badwater, het laagste punt van Noord-Amerika (- 85 m). Het water beslaat slechts enkele vierkante meters. De rest is zout.

Op weg naar Furnace Creek maken we een wandelingetje naar de Natural Bridge, waarachter zich een opgedroogde waterval bevindt. Als we in de auto zitten, gaat de zon langzaam onder.

We rijden snel naar Artist’s Palette. Dit zijn rotswanden in verschillende kleuren, maar omdat het donker wordt, kunnen we het niet goed zien.

Het is geen goed idee om in Death Valley in een tent te overnachten. We doen geen oog dicht. Het zweet stroomt over onze lichamen. In de auto slapen met de airco aan lukt ook niet.

Las Vegas, Nevada

De fonteinen spuiten op het ritme van Elvis' 'Viva Las Vegas'

We vertrekken naar Las Vegas. Onderweg stoppen we in ghost town Rhyolite, compleet met ruïnes van de bank, de school en het station.

We rijden door Beatty, een plaats als in een film. Er is een trailerpark. We zien een yard sale (mensen verkopen spullen in hun voortuin) en een echte cliché-trailer met Amerikaanse vlag ernaast. Ze zijn hier fier Amerikaan te zijn.

Bij aankomst in Las Vegas zijn we verbaasd dat het een grote stad is met buitenwijken. Ik stelde me altijd voor dat het een ‘straat in de woestijn’ zou zijn.

We logeren in het MGM Grand Hotel op de bekende Strip. Met meer dan 5000 kamers is dit het grootste hotel in de VS. MGM is de afkorting van Metro Goldwyn Mayer, een grote filmstudio, met als symbool de beroemde brullende leeuw. Voor het hotel staat een 15 meter hoog beeld van een leeuw.

We gaan naar het Bellagio Hotel, dat volgens de Lonely Planet the best buffet in town heeft. Het gidsje heeft gelijk, het is veel en nog lekker ook.

Na het eten kijken we naar de beroemde fonteinen voor het Bellagio, die vanavond spuiten op de het ritme van Elvis’ ‘Viva Las Vegas’.

Na het ontbijt gaan we de Strip bekijken. We bezoeken New York New York, Excalibur, Luxor en Mandalay Bay. Dit laatste stelt een 19e eeuws tropisch paradijs voor.

‘s Avonds gaan we weer de Strip op, eerst naar hotel Treasure Island, waar bij de ingang een piratenshow met danseressen, muziek, vuurwerk en zinkende schepen wordt opgevoerd.

Daarna naar The Venetian, het meest indrukwekkende hotel van Vegas. Het is een kopie van Venetië, inclusief kanalen en gondels! Het ziet er mooi uit en dankzij de lucht die op het plafond is geschilderd, is het net of je buiten bent.

Zion National Park, Utah

Een afdaling van 26 km langs de Virgin River

De volgende dag heeft onze auto moeite met de onverharde weg naar het begin van onze wandeling in Zion National Park.

The Narrows is een afdaling van maar liefst 26 km tussen steile rotsen langs de Virgin River, waarbij we dikwijls door de rivier moeten waden. In het begin is het vlak, dan gaat het geleidelijk over in een canyon. De eerste bezienswaardigheid is de Upper Narrows, een zeer hoge, smalle doorgang.

We overnachten op kampeerplaats nr. 6, die we bereiken na vier en een half uur wandelen. De zon gaat al om acht uur onder, dus om negen uur slapen we al.

We zijn pas om 7:15 uur wakker. We moeten om één uur bij de shuttlebus zijn die ons terug moet brengen naar onze auto. We breken snel op en gaan op weg.

De eentonigheid begint ons beiden te steken. Continu rivier in, rivier uit. En de hoge rotswanden zijn mooi, maar na acht uur begint de drang naar verandering groot te worden. Hoogtepunten van vandaag zijn de waterval die we moeten trotseren, spectaculaire zichten op de laatste kilometers en enkele zeer diepe rivier-oversteekplaatsen.

De laatste kilometers op het droge lopen we snel om de bus te halen. Dat lukt alleen dankzij de hulp van een vriendelijke Amerikaan die ons naar de shuttle brengt.

Bryce Canyon National Park, Utah

Heerlijk onder een waterval afkoelen

Als we aan het einde van de middag naar Bryce Canyon vertrekken, rijden we de verkeerde kant op, waardoor we genoodzaakt zijn er eentje te gaan drinken in zo’n Amerikaanse barak met leuzen aan de muur als ‘Proud to be an American’, ‘Support our Troops’ en ‘Riffle Association’. Rond zes uur rijden we naar Bryce Canyon.

We zien de zonsondergang bij Paria View, een ideale plek. Vermits de nacht hier zeer snel valt na zonsondergang, haasten we ons naar de North Campground om de tent op te zetten.

We willen drank inslaan en een kampvuur maken, maar de winkel blijkt dicht te zijn. Dan besluiten we om een te gaan drinken in de lodge, maar daar wordt enkel alcohol geschonken bij een diner. Utah heeft strenge alcoholwetten.

Voor het ontbijt stoppen we bij Sunset Point om te genieten van het ochtendgloren. We lopen de Queens Garden Trail, een fantastische wandeling tussen de Hoodoos, de oranje-rode rots- en zandsteenformaties die dit park kenmerken. Thor’s Hammer is de bekendste.

Na deze wandeling rijden we naar boven tot Rainbow Point. Jeroen loopt hier de Bristlecone Loop Trail langs oude dennenbomen, maar het is niet echt speciaal.

Van hier rijden wij de 18 Mile Scenic Drive en bezoeken onderweg onder andere, Agua Canyon (twee rotsen die op instorten staan) en Natural Bridge (een stenen boog die op termijn zal instorten).

Daarna rijden we naar Mossy Cave Trail, net buiten het park, waar we heerlijk onder de waterval gaan staan om af te koelen. Dan rijden we naar Salt Lake City.

Yellowstone National Park, Wyoming

Een canyon met roze, witte, gele en rode rotsen

Meteen na het ontbijt vertrekken we van Salt Lake City naar Yellowstone, een rit van zes uur. We rijden goed door en arriveren al rond vijf uur.

Daar beginnen we meteen aan onze tour door het park en zien wilde dieren: een bizon en een eland met zeven vrouwtjes. We rijden naar Old Faithfull, de bekendste geiser van het park. Hij barst elke 90 minuten uit (vandaar ook zijn naam) en de stoompluim kan 36 tot 55 meter hoog zijn en 2 tot 5 minuten aanhouden.

Bij aankomst moeten wij nog ongeveer 45 minuten wachten tot de volgende uitbarsting. We genieten ondertussen van de zonsondergang en als Old Faithfull eindelijk uitbarst, is dat de moeite waard. Magnifiek.

We staan vroeg op en rijden de Grand Loop. We stoppen bij Chittenden Road met uitzicht op Mount Washburn, waar we even het pad naar de top opgaan, maar door het slechte weer is er geen goed uitzicht, dus we gaan terug.

Bij Tower Fall doen we de wandeling langs het Lost Lake en langs een versteende boom. Onderweg zien we drie elanden.

We gaan verder en bekijken de Mammoth Hot Springs. Daarna naar Roaring Mountain en Norris Geyser Basin (waar we langs de weg een eland zien), waar de grootste geiser ter wereld ligt. Helaas zijn z’n erupties onvoorspelbaar en was de laatste in mei 2005.

Onderweg komen we een bizon tegen die midden op de weg staat. Heel akelig, want ik rijd en hij kijkt nogal kwaad als ik hem inhaal.

De volgende dag gaan we verder met de Grand Loop. We rijden van Canyon Village naar Grant Village, waar we een kampeerplaats vastleggen.

Onderweg stoppen we bij Artist Point, dat een uitzicht biedt over de ‘Grand Canyon’ van Yellowstone.

Deze canyon bestaat uit roze, witte, gele en rode rotsen. De Yellowstone River stort zich hier naar beneden in twee watervallen, de Upper en Lower Falls. Bij Upper Falls dalen we via Uncle Tom’s Trail af over maar liefst 328 treden.

Onze volgende stop is de Sulphur Cauldron, twee enorme gele, kokende zwavelpoelen met op de achtergrond een heuvel die omhoog wordt geduwd door ondergrondse lava-activiteit.

We maken bij Mud Volcano een rondwandeling door een thermisch gebied. Onderweg zien we een kudde bizons.

In Bridge Bay drinken we warme choco, want het is vreselijk koud vandaag. Nadat we zijn opgewarmd bezoeken we West Thumb Geyser Basin.

En dan zijn we weer in Grant Village, waar we meteen de tent opzetten, anders moet dat later in ‘t donker.

We gaan nog eens naar Old Faithfull. Onderweg stoppen we bij de Kepler waterval en de Lone Star Geyser Trail: we willen hier gaan lopen, maar keren op onze schreden terug omdat Jeroen schrik heeft om een beer tegen te komen. Tijdens de wandeling begint het te sneeuwen!

Bij Old Faithfull maken we een korte wandeling naar het Observation Point. Hier heb je uitzicht op Old Faithfull en het gebied er omheen. We wandelen verder naar Solitary Geyser, die maar niet wil uitbarsten.

Grand Teton National Park, Wyoming

Besneeuwde bergtoppen en meren

Vannacht heeft het gevroren. Het is koud. We ontbijten snel en vertrekken dan naar Grand Teton National Park. Dit bestaat hoofdzakelijk uit besneeuwde bergtoppen en meren en is zeer mooi. We maken een wandeling van String Lake via Leighe Lake naar Bearpaw Lake, maar na een uurtje gaan we ook hier terug uit schrik voor beren.

We rijden naar het uitkijkpunt Signal Mountain Road en naar Jackson Point, waar we uitzicht hebben op de hele bergketen van de Tetons.

We huren een kayak en gaan varen op Jenny Lake. We kunnen niet lang blijven en vertrekken rond half vijf ‘s middags naar Vernal, Utah. Het is een lange rit. Onderweg rijden we bijna vijf herten omver, maar om elf uur ‘s avonds, zijn we dan in Vernal.

Moab en Arches National Park, Utah

Wandelen langs stenen bogen

De volgende ochtend vertrekken we naar Moab, waar we een niet al te duur motel vinden, dat ook nog proper blijkt te zijn.

Ik blijf bij het zwembad om te zonnen na die koude dagen, Jeroen gaat in Arches National Park de Devil’s Garden wandeling maken, die langs allerlei soorten stenen bogen voert.

Op de terugweg maakt Jeroen nog een wandelingetje van 3,5 km door Park Avenue, waar je de drie gesteenten kunt zien die het meest voorkomen in dit park.

We vertrekken de volgende ochtend naar Arches National Park, dat duizenden natuurlijke bogen heeft, en nemen daar de scenic drive.

We bezoeken onder andere Petrified Dunes Viewpoint; Balanced Rock, een fragiele, pittoreske rotsformatie waar we omheen wandelen; Wolfe Ranch, waar we naar Delicate Arch wandelen, de moeite waard; en Sand Dune Arch waar we een wandeling maken door diep zand en langs ‘vinnen’ van zandsteen.

Op de camping zetten we met moeite onze tent op: de haringen willen niet in de grond en er liggen ook geen stenen om het tentdoek mee vast te zetten.

Canyonlands National Park, Utah

Gaten in de rotsen waarin visjes leven

We rijden van Arches naar Canyonlands. We bekijken onder andere de Wooden Shoe Arch, een uitkijkpunt langs de weg; en Pothole Point, een korte wandeling van 1 km langs pothole communities, met water gevulde gaten in de rotsen waar verschillende soorten visjes in leven.

We doen de 4 km lange Slick Rock wandeling met vier mooie uitkijkpunten in de canyon. Naar ‘t schijnt zijn hier ook bighorn sheep, maar die krijgen we niet te zien. We gaan naar Big Spring Canyon Overlook, met uitzicht op het landschap en de canyon.

Elephant Hill is een uitkijkpunt over The Needles, het deel van het park waar wij zijn. We lopen Cave Spring, een wandeling van 1 km langs een historisch cowboy camp en prehistorische rotstekeningen.

Onderweg naar Monticello zien we weer immens veel herten.

Mesa Verde National Park en Kayenta, Colorado

Sjieke oude Indianenwoningen in een canyon

De volgende dag rijden we naar Mesa Verde waar we de scenic drive doen. We bezoeken twee plaatsen die je alleen met een ranger kunt bezoeken: Cliff Palace en Balcony House. Het zijn sjieke oude Indianenwoningen in een canyon.

Daarna rijden we verder over de scenic drive en bekijken Spruce Tree House, ook een indianenwoning, die je zonder ranger mag bezoeken.

We vertrekken de volgende ochtend naar Kayenta. Onderweg stoppen we bij het Four Corners National Monument, waar je in vier staten (Arizona, Colorado, Utah en New Mexico) tegelijk kunt staan.

Onze kamer in het Holiday Inn Kayenta is nog niet klaar, dus we vertrekken direct naar Monument Valley. Dit is een Western landschap dat in veel films als set is gebruikt. We volgen de 25,5 km lange scenic drive die langs alle hoogtepunten gaat.

Dit gebied is een reservaat van de Navajo. Er wordt hier geen alcohol geschonken, ook niet in het restaurant.

Grand Canyon National Park, Arizona

Urenlang dalen met prachtige uitzichten

We rijden naar Grand Canyon National Park, waar we een backcountry hike doen tot onder in de canyon en terug.

We lopen via de South Kaibab Trail naar de boden van de Grand Canyon. Wij doen er drie uur over. Het is helemaal niet zwaar, omdat het constant dalen is. We worden verwend met prachtige uitzichten over de Grand Canyon. Op het einde steken we via een ijzeren brug de Colorado River over en arriveren op Bright Angel Campground.

De volgende ochtend vertrekken we om zes uur, omdat er anders te veel zon is. De eerste helft van de Bright Angel Trail verloopt vrij vlot, maar dan wordt het zwaar voor mij. Jeroen heeft alle bagage en heeft het helemaal niet moeilijk. Het is een mooie wandeling, met fantastisch uitzicht op de Grand Canyon.

Los Angeles, Californië

Hollywood is een nogal vervallen buurt

We rijden de volgende ochtend terug naar Californië. Onderweg nemen we nog een stukje mee van de beroemde Route 66. Hij heet tegenwoordig I-40, maar sommige stukken van de oude weg zijn behouden.

Joshua Tree National Park, waar we na aankomst meteen gaan wandelen, is heel mooi en bestaat vooral uit rotsen en Joshua Trees, bomen die zo heten omdat hun kromme takken doen denken aan de opgeheven armen van de oudtestamentische leider Jozua.

LA is zeer groot. Te groot eigenlijk. We rijden eerst naar Beverly Hills, door dure straten als Rodeo Drive, maar stoppen niet. Wel gaan we kijken in Beverly Center, een grote mall in Beverly Hills.

We rijden naar Hollywood om over de Walk of Fame te wandelen, met de sterren op de stoep. Eigenlijk is deze buurt nogal vervallen. En de meeste sterren zijn van mensen van wie we nooit hebben gehoord, op enkele beroemdheden uit de filmgeschiedenis na.

Wel leuk is Mann’s Chinese Theatre, waar hand- en voetafdrukken en handtekeningen van beroemde filmsterren op de grond te vinden zijn. En het Kodak Theater, waar de Oscars uitgereikt worden.

Na Hollywood Boulevard rijden we naar Sunset Boulevard om de  Sunset Strip te verkennen. Het is een uitgaansbuurt met veel bars, restaurants en dure hotels. We drinken een dure Corona in The House of Blues. We voelen ons niet op ons gemak omdat we nogal under-dressed zijn in vergelijking met de andere aanwezigen. Na die ene Corona vertrekken we dus maar.

We willen de Viper Room bekijken, maar mogen niet binnen omdat ik slippers aan heb. Het is een populaire club met live muziek. Hier stierf River Phoenix aan een overdosis.

De volgende morgen rijden we via Mulholland Drive naar de Hollywood Hills. Hier zouden de sterren wonen, maar alle huizen zijn omheind en volledig verstopt achter mega-grote struiken.

We rijden naar Griffith Park, waar we een kijkje nemen in het Griffith Observatory en een korte wandeling maken naar het bekende Hollywood Sign (zo dichtbij als toegestaan). We maken wat foto’s en wandelen naar Beverly Hills.

Vervolgens rijden we naar Santa Monica, waar we de Third Street Promenade zien. Na het eten wandelen we naar de Santa Monica Pier, maar die zit vol met zwervers, dus we gaan snel weg.

In Santa Monica wandelen we de volgende dag door de gezellige Main Street, waar een alternatief sfeertje hangt. Er is een reclamebureau in de vorm van een verrekijker, gebouwd door Frank Gehry.

Nadien gaan we kijken op de Santa Monica Pier, die nu heel anders is dan gisterenavond.

Ondertussen is de zon zo gaan stralen dat we zin hebben om op het strand te liggen. Dat doen we enkele uurtjes, tot het weer fris wordt.

Onze laatste dag in LA en in de VS brengen wij door in de Universal Studios, een filmpretpark dat bij de echte studio’s ligt. De topattractie is de studio tour. We worden in een busje langs de echte sets en studio’s gereden. We zien onder andere Wisteria Lane uit Desperate Housewives en een Western dorp dat in verscheidene films is gebruikt. We zien ook de set van de vliegtuig-crash in War of the Worlds.

Daarna doen we bijna alle andere attracties en zien bijna alle shows. Het mooiste is The Simpsons, een geanimeerde show, waarbij het lijkt of je in een aflevering van de Simpsons zit.

Op weg naar het hotel eten we iets in Café 50s, een zaakje dat er écht uitziet als een diner uit de jaren ’50. Tof ingericht en zelfs de uniformen van de serveersters zijn in stijl. Het is onze laatste maaltijd van deze vakantie.